Forum zsech.forumoteka.pl Strona Główna zsech.forumoteka.pl
Forum uczniów i nauczycieli ZSECh
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Przedmiotowy System Oceniania czyli Biblia moich lekcji

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum zsech.forumoteka.pl Strona Główna -> Paweł Siejka
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paweł Siejka
Moderator
Moderator


Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 591

PostWysłany: Pon Wrz 02, 2013 7:30 pm    Temat postu: Przedmiotowy System Oceniania czyli Biblia moich lekcji Odpowiedz z cytatem

Opracował: Paweł Siejka

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA - HISTORIA i WOS

Podstawowym celem oceniania osiągnięć ucznia z historii i wiedzy o społeczeństwie jest wdrażanie do systematycznej, samodzielnej pracy, samokontroli i samooceny.

Preambuła:
Masz prawo wiedzieć, co będzie od ciebie wymagane, jak będziesz oceniany, w jaki sposób możesz poprawić uzyskaną ocenę.
Masz prawo, w razie trudności ze zrozumieniem tematyki poruszanej na lekcji, do zgłoszenia tego faktu i otrzymania z mojej strony pomocy.
Masz prawo wyrażać swoje myśli, zgłaszać wątpliwości i bronić przekonań, o ile nie krzywdzisz tym innych osób i przestrzegasz kultury słowa i zachowania.
Masz prawo być niedoskonały. Nieomylność i perfekcjonizm jest cechą Bożą, nie ludzką.
Ze swojej strony zobowiązuję się do sprawiedliwego oceniania. Ale pamiętaj – ja też nie jestem doskonały (chociaż się staram).


Przedmiotem oceny z historii/wiedzy o społeczeństwie jest:
1. Stopień opanowania wymaganego przeze mnie materiału i umiejętność jego pamięciowego odtworzenia.
2. Rozumienie faktów i zjawisk historycznych/społeczno-politycznych.
3. Stopień opanowania kluczowych umiejętności: analizy tekstu źródłowego, pracy z mapą historyczną, selekcjonowania i hierarchizowania informacji, wykazywania związków przyczynowo-skutkowych, lokalizacji wydarzeń w czasie i przestrzeni, stosowania terminologii historycznej/socjologiczno-politologicznej.
4. Poprawne merytorycznie i językowo formułowanie odpowiedzi ustnej.
5. Aktywność na lekcji i w pracy pozalekcyjnej.
6. Wywiązywanie się z zadanych prac domowych.


Obowiązkowe na lekcji:
zeszyt przedmiotowy (kompletny), podręcznik (w przypadku historii) – jeden na dwie osoby


Sposoby i formy oceniania:
1. Sprawdziany pisemne.
2. Kartkówki.
3. Odpowiedzi ustne.
4. Zadania domowe.
5. Praca na lekcji (w tym analiza tekstów źródłowych).
6. Prasówki (wiedza o społeczeństwie).
7. Projekty.

Sprawdziany pisemne:
1. Sprawdziany pisemne są obowiązkowe.
2. Są zapowiadane co najmniej tydzień wcześniej.
3. Jesteś zobowiązany zaliczyć przynajmniej 2/3 sprawdzianów w danym semestrze i roku szkolnym, aby myśleć o pozytywnej ocenie śródrocznej i rocznej.
4. Przy usprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie termin obowiązkowego zaliczenia wynosi 2 tygodnie (datę ustalam ja). Jesteś zobowiązany do dopilnowania terminów zdawania zaległości. Po upływie wyznaczonego czasu otrzymasz ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
5. Przy nieobecności nieusprawiedliwionej (ucieczka), otrzymujesz ocenę niedostateczną bez możliwości poprawy.
6. Próbę ściągania podczas sprawdzianu karam oceną niedostateczną bez możliwości poprawy!
7. Sprawdziany poprawiam, oddaję (do wglądu) i omawiam w terminie dwóch tygodni (w przypadkach losowych termin może ulec przesunięciu).
8. Masz prawo poprawić ocenę ze sprawdzianu w ciągu dwóch tygodni od daty wystawienia oceny (w terminie wyznaczonym przeze mnie). Poprawiać ocenę można tylko raz.
9. Ocenę poprawioną wpisuję obok oceny poprawionej i obie uwzględniam przy klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
10. Prace pisemne przechowuję przez cały rok szkolny i są do wglądu dla ciebie i twoich rodziców (opiekunów).
11. Skala procentowa obowiązująca na sprawdzianach:

I termin:
0-34 ndst
35-54 dop
55-74 dst
75-90 db
91-100 bdb

Poprawa:
0-39 ndst
40-59 dop
60-79 dst
80-95 db
96-100 bdb

Kartkówki:
1. Kartkówka obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji (+ zadanie domowe), nie musi być zapowiadana.
2. Oceny z kartkówki nie możesz poprawić.

Odpowiedzi ustne:
1. Obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji (+ zadanie domowe).
2. Oceny z odpowiedzi ustnej nie możesz poprawić.
3. Przy ocenianiu odpowiedzi ustnej biorę pod uwagę zawartość merytoryczną (zgodność z zadanym pytaniem, wyczerpanie tematu, posługiwanie się ze zrozumieniem terminologią historyczną / socjologiczno-politologiczną, sytuowanie wydarzeń w czasie i w przestrzeni) oraz sposób prezentacji (samodzielność wypowiedzi, poprawność językowa, logiczne powiązanie prezentowanych faktów).

Aktywność (praca na lekcji):
1. Ocenę aktywności przeprowadzam systematycznie, wpisując „+” i „-”.
2. Trzy „+” dają ocenę bardzo dobrą z aktywności, trzy „-” ocenę niedostateczną.
3. „+” i „-” są liczone osobno, „nie znoszą się wzajemnie”.

Prasówki:
1. Prasówka polega na przedstawieniu na forum klasy najważniejszych wydarzeń (politycznych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych), które miały miejsce przez ostatni tydzień w kraju i na świecie.
2. Każdy z was jest zobowiązany do cotygodniowego przygotowania aktualnej prasówki.
3. Brak prasówki jest równoznaczny z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
4. Oceny z prasówki nie możesz poprawić.
5. Oceniając, biorę pod uwagę dobór wydarzeń i sposób ich prezentacji (poprawność językowa, umiejętność zawarcia najistotniejszych informacji w kilku zdaniach, samodzielność wypowiedzi).

Projekty:
1. Projekt – metoda nauczania, która polega na samodzielnym realizowaniu określonego zadania przez uczniów, w oparciu o przyjęte wcześniej założenia.
2. Sposób oceniania konkretnego projektu jest zawarty w instrukcji, podawanej wam do wiadomości na początku jego realizacji.

Nieprzygotowania:
1. W semestrze możesz być jeden raz nieprzygotowany do lekcji lub raz nie odrobić zadania domowego (przy jednej/dwóch godzinach lekcyjnych w tygodniu).
2. Nieprzygotowanie zgłaszasz przed rozpoczęciem lekcji, zapisując swój numer z dziennika na tablicy.
3. Niewykorzystane nieprzygotowania nie przechodzą na drugi semestr.
4. W przypadku długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności możesz być nieprzygotowany do lekcji bez potrzeby zgłaszania np. Ale zgłoś mi ten fakt przed lekcją.
5. Prawo do zgłoszenia nieprzygotowania nie przysługuje w ostatnim okresie klasy programowo najwyższej.

Każdy z was ma prawo do otrzymania dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.
Wszystkie oceny są jawne.

Ocena śródroczna i roczna:
1. Na koniec okresu i roku szkolnego nie ma możliwości poprawiania oceny. Nie przewiduję żadnego dodatkowego pytania czy testu sprawdzającego.
2. Ocena śródroczna i roczna nie jest średnią arytmetyczną ocen bieżących. Oceny ze sprawdzianów pisemnych znaczą więcej od pozostałych.
3. Ocenę śródroczną i roczną ustalam na podstawie ocen bieżących (biorąc pod uwagę ich znaczenie) oraz twoich indywidualnych możliwości i predyspozycji oraz frekwencji.
4. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej na koniec pierwszego okresu jesteś zobowiązany do zaliczenia wyznaczonego materiału w ustalonych przeze mnie terminach w drugim semestrze (w przypadku sprawdzianów pisemnych obowiązuje skala jak na poprawie).
5. Ocenę na koniec roku ustalam na podstawie ocen z I i II okresu.
6. Przy wystawianiu ocen śródrocznych/rocznych obowiązuje tzw. zasada 50 %. Uzyskanie przez Ciebie ponad 50% ocen niedostatecznych w danym okresie stanowi poważną przesłankę do otrzymania oceny niedostatecznej na koniec okresu/roku szkolnego.

Egzamin klasyfikacyjny i poprawkowy:
1. Egzamin klasyfikacyjny/poprawkowy obejmuje materiał nauczania z całego roku szkolnego.
2. Przed zakończeniem roku szkolnego otrzymujesz zagadnienia do egzaminu (pod warunkiem zgłoszenia się po nie).
3. Egzamin odbywa się w ostatnim tygodniu sierpnia, w terminie ustalonym przez Dyrekcję ZSE-Ch. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej.
4. Część pisemna – test, trwa 60 - 90 minut.
Skala procentowa:
Skala procentowa Ocena
0 – 39 niedostateczny
40 – 54 dopuszczający
55 – 74 dostateczny
75 – 94 dobry
95 – 100 bardzo dobry

5. Część ustna – to odpowiedź na wylosowany zestaw trzech pytań.
6. Ocenę z egzaminu ustala komisja na podstawie ocen z części pisemnej i ustnej.


Wymagania edukacyjne z historii i wiedzy o społeczeństwie są dostępne w bibliotece szkolnej.

_________________
TAK - na lekcjach historii b?d? kartkówki!!!
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum zsech.forumoteka.pl Strona Główna -> Paweł Siejka Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum